BIBLICKÉ HODINY
SETKÁVÁNÍ NA BIBLICKÝCH HODINÁCH
KAŽDOU NEDĚLI 15:30
SBOR SCEAV ALBRECHTICE NA FAŘE
/ Vedoucí zařídí odemčení a zamčení fary. /
Rozpis - biblické hodiny
DATUM | VEDENÍ BIBL. HOD. | HOST - ODKUD | VÝJEZD - KAM | KDO |
5. 1. 2025 |
NENÍ |
MODLITEBNÍ |
KONFERENCE |
|
12. 1. 2025 |
GULA LÁĎA |
|
|
|
19. 1. 2025 |
SZTEFEK VLASTÍK |
|
|
|
26. 1. 2025 |
KUCZERA JAREK |
|
|
|
2. 2. 2025 |
KOUKOL BOHUŠ |
|
|
|
9. 2. 2025 |
LIPOVSKÝ DENY |
TŘANOVICE |
KOM. LHOTKA 16:00 |
VAŠEK H. |
16. 2. 2025 |
PRZECZEK STAŠEK |
FRÝDEK |
ČESKÝ TĚŠÍN 15:00 |
VAŠEK H. |
23. 2. 2025 |
HRACHOVEC VAŠEK |
KONFERENCE |
|
|
Biblické hodiny - Téma - ÚNOR - BŘEZEN 2025
16. 2. 2025 Koloským 1, 1 - 8.
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „neboť jsme slyšeli o vaší víře v Kristu Ježíši a o lásce, kterou máte ke všem svatým — (5) pro naději, která je pro vás uložena v nebesích. O ní jste slyšeli již dříve ve slovu pravdy — evangeliu” (Ko 1,4-5)
1. Úvod: Uvedení do listu Koloským (verše 1-2)
• Studium: • Historický, kulturní a náboženský kontext tohoto listu. o Tento sbor pravděpodobně založil Epafras, tj. Epafroditus (Ko 1,7-8; 4,12-13), a přitom se scházeli ve Filemonově domě (Fm 2). o Pavel tento list napsal z vězení v Říme společně s listy Filemonovi, Efezským a Filipským. o Kolosy společně s městy Laodiceja a Hierapolis (Ko 4,13.16) tvořily 3 města ve vnitrozemí v oblasti Frygie, kde se setkával západ s východem. o V prvních dvou kapitolách se Pavel zaměřuje na Kristovo prvenství a další dvou na život v Kristu. o Pavel napsal tento list proto, aby odmítli planou východní filozofii a židovské zákonictví s prvky gnosticismu, a tak začali žít život hodný prvenství Pána Ježíše Krista. ➢ Proč se jednou Pavel představuje jako „otrok“ (Fp 1,1) a někdy jako „apoštol“, dokonce „z vůle Boží“ (verš 1)? ➢ Jak mohou tito věřící v Kolosech být svatí, když zároveň hřeší tak jako my? ➢ Proč Pavel používá znovu pozdrav, který používá v jiných listech? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů?• Aplikace: ➢ Můžeme se také my považovat za svaté, stejně jak Pavel nazval Koloské? ➢ Už se nám někdy stalo, že naši nevěřící přátele o nás hovořili jako „o těch svatých“? Jak reagovat? (prostor ke svědectví)
2. Slovo: Proměňující moc evangelia (verše 3-6)
• Studium: • Než Pavel začal chválit Koloské, tak nejprve vzdává díky Bohu, který je Ten, kdo působí proměnu v Koloských. ➢ Proč se Pavel často zaměřuje na víru, naději a lásku? (1Kor 13,13; 1Te 1,3) ➢ Proč je láska Koloských vztažena pouze ke svatým? (J 13,34-35; Ga 6,10) • Napište do tabulky pojmy, charakteristiky, jež Pavel používá pro evangelium (verše 3-6): ➢ Jak porozumět tomu, že je naděje „pro vás uložena v nebesích“ (verš 5)? (1P 1,3-5) Navzdory falešným učením, které Koloské zneklidňovaly a podrývaly jejich naději, je Pavel upevňuje, že jejich naděje je plně dostatečná a pevná v Kristu (verš 27). ➢ Proč Pavel přirovnává evangelium k „slovu pravdy“ (verš 5)? (J 14,6; J 17,17) Co to však má znamenat pro Koloské vzhledem k slyšení různých falešných učení? (Ef 1,13-14…) ➢ Jaké ovoce a jaký růst po celém světě přinášelo a přináší evangelium? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Děkujeme Bohu za Jeho působení v našich společenstvích a také na různých místech ve světě? (prostor pro svědectví) ➢ Jak vypadá naše víra, láska a naděje? Co by našemu místnímu společenství řekl apoštol Pavel? (prostor pro svědectví) • Naději v Ježíši Kristu nám nemůže nikdo vzít, protože ji máme uloženou v nebesích, ne zde na zemi. • Evangelium má moc zcela proměnit životy lidí po celém světě, přinášet ovoce a růst do proměňující podoby našeho Pána Ježíše Krista.
3. Závěr: Epafras, věrný služebník Kristův (verše 7-8)
• Studium: ➢ Kdo byl Epafras? Co se o něm můžeme dovědět z Božího slova? ➢ Co tím Pavel myslí, když pojmenovává Epafra jako „milovaného spoluotroka“ (verš 7)? (Ko 4,12a) ➢ V čem se projevovala jeho věrnost vůči Ježíši Kristu i Koloským? (Ko 4,12b) ➢ Co znamená láska „v Duchu“ (verš 8)? (Ř 5,5) Jak se má projevovat? (Ko 2,2; Ko 3,14) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jsme věrnými služebníky Kristovými nebo milovanými „spoluotroky“? (prostor ke svědectví) ➢ Jak se projevuje v našich životech láska v Duchu? (prostor ke svědectví)
23. 2. 2025 Koloským 1, 9 - 23.
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „A on je hlavou těla, církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých, aby on sám zaujal ve všem první místo, (19) neboť se Otci zalíbilo, aby v něm přebývala veškerá plnost” (Ko 1,18-19)
1. Úvod: Prvenství Krista v modlitbě (verše 9-14)
• Studium: ➢ Jak na sebe navazují Pavlovy „modlitební náměty“? Doplňte do tabulky oblasti, kterými se Pavel modlí za Koloské: ➢ Jakým způsobem mají Koloští (a také my) naplňovat „poznáním Boží vůle“ (verš 9)? (Ko 3,16) ➢ Co znamená „veškeré moudrosti a duchovním pochopení“ (verš 9)? (Fp 1,9-10) Proč se zrovna o to modlí? (Ko 2,4.8) ➢ Jak vypadá život „hodný Pána“ (verš 10)? (Ef 4,1-2; Fp 1,27-28) „Když si přečtete tuto epištolu celou, všimnete si, že Pavel se často zmiňuje o poznání a moudrosti. Až do bodu, ve kterém usoudil, že církev je nedostatečná, obrátil svou modlitební pozornost. Nechtěl by, aby o tom nevěděli. Věděl, že duchovní nevědomost je neustálým zdrojem omylů, nestability a smutku; a tudíž si přál, aby mohli býti zdravě poučováni o věcech Božích." (C. H. Spurgeon) ➢ Jakým způsobem mají Koloští (a také my) naplňovat „poznáním Boží vůle“ (verš 9)? (Ko 3,16) ➢ Co znamená „veškeré moudrosti a duchovním pochopení“ (verš 9)? (Fp 1,9-10) Proč se zrovna o to modlí? (Ko 2,4.8) ➢ Jak vypadá život „hodný Pána“ (verš 10)? (Ef 4,1-2; Fp 1,27-28)➢ Jak porozumět tomu, aby je Bůh posiloval „každou mocí podle síly jeho slávy“ (verš 11)? K čemu je to má vést? ➢ Co tím Pavel myslí, když používá pojem „podílu svatých ve světle“ (verš 12)? ➢ Jakým způsobem nás Ježíš Kristus vysvobodil z pravomoci temnoty a přenesl do Svého království? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Můžeme vidět Pavlovo srdce pro další křesťany, které ani osobně neznal. Jak moc se modlíme za další křesťany, které známe nebo o kterých jsme jen slyšeli? (prostor ke svědectví) ➢ Pavel se modlil především za duchovní potřeby Koloských, a to také v jiných listech (srov. Fp 1,3-11). O co a jakým způsobem se modlíme za další křesťany, společenství? (prostor ke svědectví) ➢ Vedeme náš život hodný Pána? V čem potřebujeme být proměňováni? (prostor ke svědectví) ➢ Pavel Koloské vyzývá, aby rostli v poznání Pána. A co my? Rosteme v poznání Pána, nebo jsme se spokojili s tím, co jsme doposud poznali? (prostor ke svědectví) • Bůh nás v Kristu činí způsobilými ne na základě našeho či úsilí druhých lidí nebo nějakého „hlubšího poznání“. Jedině v Ježíši Kristu je naše plná způsobilost, bez Něho bychom si zasloužili Boží soud. ➢ K čemu nás má vést pravda, že jsme byli vysvobozeni z pravomoci temnoty a přeneseni do království Ježíše Krista? (Ef 5,8-11)
2. Slovo: Prvenství Krista ve všem (verše 15-19)
• Studium: ➢ Za jakým záměrem Pavel v tomto úseku zdůrazňuje Koloským prvenství, nadřazenost Krista? • Vypište do tabulky oblasti, v kterých Pavel hovoří o Kristovu prvenství, plnosti: ➢ Co znamená, že Ježíš Kristus je „obraz neviditelného Boha“ (verš 15), když je přece samotným Bohem? (Žd 1,3; Ko 2,9) ➢ Jehovisté a jiné sekty věří, že Ježíš Kristus není Bohem, ale pouze nejvyšší stvořenou bytostí. Právě jako svůj argument uvádějí, že Ježíš Kristus je „prvorozený všeho stvoření“ (verš 15)? Jak tomu správně biblicky porozumět, také vzhledem ke kontextu Koloských, kteří zase čelili prvkům gnosticismu? (Žd 1,5-6) ➢ Jak porozumět tomu, že „všechno bylo stvořeno skrze něho a pro něho“? (Ř 11,33-36; J 1,3; Žd 1,2) ➢ Proč je Ježíš Kristus Pavlem připodobněn zrovna k hlavě církve? (Ko 2,19; 1Kor 12,12) ➢ Co znamená, že Ježíš Kristus je „prvorozený z mrtvých” (verš 18)? (Fp 2,8-11) ➢ Co si vše představit pod pojmem „přebývala veškerá plnost” (verš 19)? Proč to tak Pavel zdůrazňuje? (Ko 2,8-9) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak se bude měnit náš pohled na Ježíše Krista a každodenní život, když si budeme uvědomovat, že vše bylo stvořeno pro Krista, aby On zaujal ve všem první místo? (prostor ke svědectví) ➢ Změní se náš postoj k církve, společenství, když budeme mít neustále na mysli, že její hlavou je sám Kristus? (prostor ke svědectví)
3. Závěr: Prvenství Krista ve spasení (verše 20-23)
• Studium: ➢ Jak tyto verše navazují na předchozí verše pojednávající o Kristově prvenství všeho? ➢ Jací jsme všichni byli, než jsme byli usmířeni s Bohem? (verš 21; Ř 3,9-18; Ř 8,7; Ef 2,1-3.12-13) ➢ Jakým způsobem Bůh „smířil všechno se sebou“ (verš 20)? (2Kor 5,18-21) Proč vůbec potřebujeme být smířeni s Bohem? (Ř 5,1.9-10) ➢ Proč byl za nás Ježíš Kristus smířen v lidském těle? (Žd 2,17; 1Tm 2,5-6) ➢ Skrze zástupnou a smírčí oběť Ježíše Krista se mění náš stav před Bohem, co však znamenají jednotlivé oblasti, jako „svaté, bez poskvrny a bez úhony“ (verš 22)? ➢ Jak se mohli a můžeme vzdalovat „od naděje evangelia“ (verš 23)? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Uvědomujeme si, jakou cenu stálo naše smíření a pokoj s Bohem? Vede nás to k větší svatosti, neposkvrnění a bezúhonnosti? (prostor ke svědectví)
2. 3. 2025 Koloským 1, 24 - 2, 7.
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „Jeho my zvěstujeme napomínajíce každého člověka a vyučujíce každého člověka ve vší moudrosti, abychom každého postavili dokonalého v Kristu.” (Ko 1,28)
1. Úvod: Kristus v nás (verše 24-27)
• Studium: ➢ Jak se Pavel mohl radovat v utrpeních? (Mt 5,10-12; Fp 2,17; Fp 4,4-8) ➢ Co tím Pavel myslí, když hovoří, že „doplňuji, co zbývá ze soužení Kristových pro jeho tělo“ (verš 24)? Myslí tím snad, že ke Kristově oběti bylo potřeba něco přidávat? (2Kor 1,5) • Vypište do tabulky z těchto veršů a také jiných míst (Mt 13,11; 1Kor 2,7-10; Ef 3;3-6), co se vše dovídáme o tajemství: ➢ Jak byste na základě textů výše a vypsaných poznámek vyjasnili Boží tajemství? „Jiní by je mohli svést klamnými řečmi o tajemstvích; ale jedno tajemství bylo nade všechny ostatní – tajemství Božího láskyplného záměru, zjeveného pouze v Kristu – a Pavlovou starostí bylo, aby poznali toto vše přesahující tajemství a poznali ho jako přebývající přítomnost." (Bruce) 16 ➢ Jakým způsobem je také Ježíš Kristus v nás? (J 14,23; Ř 8,9) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Radujeme se také my v utrpeních, těžkostech pro Krista a Jeho církev? Případně proč ne? (prostor ke svědectví)
2. Slovo: Kristus náš poklad (Ko 1,28-2,4)
• Studium: • Pavlova usilovná služba druhým. Jeho zápasy byly pro to, aby druhé postavil dokonalé, zralé v Kristu. ➢ Jak porozumět Pavlovu výroku „s jeho působením, které je ve mně mocné“ (verš 29)? (1Kor 15,10; Fp 2,13) ➢ O jakém zápase Pavel hovoří? (Fp 1,27-30; Ko 4,12; Ju 3-4) Proč vůbec chtěl, aby o tom ostatní také v Laodiceji věděli? ➢ Jakým způsobem mohou být Koloští a také my „navzájem spojeni v lásce“ (verš 2)? Co to vůbec znamená? • Koloští nepotřebují další „hlubší poznání“, nové filozofie nebo nejrůznější moudrosti tohoto světa k dokonalosti, zralosti v Kristu. V Něm už mají vše, co potřebují, jenom odkrývat, jelikož v Něm „jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání“ (verš 3). To je to „bohatství plné jistoty porozumění“. ➢ V čem by Koloské mohli falešní učitelé zmást nebo svést? Jaké zde bylo nebezpečí? (verše 8.18-19) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak usilovně sloužíme, vyučujeme a napomínáme druhé? Máme také my touhu druhé postavit dokonalé, tj. zralé v Kristu? (prostor ke svědectví) ➢ Jsou naše společenství spojena v lásce? Co tomu případně může překážet? (prostor ke svědectví) ➢ Jsou v dnešní době (také v okolí) nějaká falešná učení, na která si třeba dávat pozor, aby nás nemátla? Podle čeho je rozpoznat?
3. Závěr: Kristus náš život (verše 5-7)
• Studium: ➢ O jakém řádu a pevnosti víry u Koloských Pavel hovoří? ➢ Co všechno se rozumí pod pojmem žijte v Ježíši Kristu? (Ko 1,10; Ef 2,10; Ef 5,2) ➢ Jakým způsobem se mají upevňovat ve víře? (Ko 3,16) ➢ V čem se mají Koloští rozhojňovat? (1Kor 15,58; 1Te 4,1) ➢ Co znamená Pavlův dodatek „v ní s děkováním“ (verš 7)? (Fp 4,6) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak jste přijali Ježíše Krista? Jak v Něm žijete? (prostor ke svědectví) ➢ Jste spokojeni nebo toužíte se rozhojňovat v poznání Pána, životu v Něm…? (prostor ke svědectví)
9. 3. 2025 Koloským 2, 8 - 23
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „Dávejte si pozor, ať vás někdo neodvede jako zajatce skrze filozofii — prázdný svod podle lidské tradice, podle živlů světa, a ne podle Krista.” (Ko 2,8)
1. Úvod: Pozor na svody a otroctví (verše 8-10)
• Studium: ➢ Co znamenala pro Koloské jednotlivá nebezpečí, jakými jsou filozofie, lidské tradice a živly světa? V čem byl jejich problém? (verše 18-19; Ga 5,1) ➢ Mají tato nebezpečí dnes nějaké jiné nebo podobné formy? Pokud ano, tak jaké? • Jsme naplněni v Ježíši Kristu, v kterém „tělesně přebývá veškerá plnost Božství“ (verš 9). Tímto Pavel ukazuje, proč by neměli Koloští přijímat prázdnou a klamnou filozofii, lidské tradice nebo živly světa, které z nich učiní pouze nenaplněné zajatce. ➢ Proč Pavel zdůrazňuje, že Ježíš Kristus je „hlavou každé vlády a moci“? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jakým způsobem si máme dávat pozor na dnešní podobné formy nebezpečí? ➢ Jaké jsou časté důvody toho, že hledáme nějaké jiné naplnění, a to, přestože máme plné naplnění v Ježíši Kristu? (prostor ke svědectví) „Proč se zabývat prázdným filozofováním, když máme všechnu plnost v Kristu? To je odvrátit se od zdroje živých vod ke špinavým a děravým cisternám tohoto světa (Jr 2,13). Falešní učitelé samozřejmě nechtěli po věřících, aby opustili Krista; jen žádali, aby Kristus byl jen částí nového systému. To by však znamenalo Kristu nepřiznat jeho oprávněné prvenství ve všem
2. Slovo: Dostatečnost samotného Krista (verše 11-17)
• Studium: ➢ Proč zde Pavel Koloským začíná hovořit o obřízce? (verš 16) Co vlastně znamenala a za jakým záměrem ji Bůh ustanovil? (Gn 17,9-14) ➢ Co znamená pojem „obřízce Kristově“ (verš 11)? (Ř 2,28-29; Ř 6,6; Ga 5,24) ➢ Jak porozumět křtu, o kterém Pavel hovoří? (Ř 6,4; 1Kor 12,12-13) ➢ Jakým způsobem jsme s Kristem zemřeli, byli pohřbeni a vzkříšeni? Co to prakticky znamená? ➢ Co tím Pavel myslí, když hovoří „mrtví v proviněních“ (verš 13)? (Ef 2,1.5) ➢ Bylo to spravedlivé, že Bůh vymazal záznam svědčící proti nám, a přitom my sami už neneseme trest? ➢ O jakém „rukou psaném záznamu“ (verš 14), tj. dlužním úpisu, Pavel hovoří? (Ř 2,12-16) ➢ Za jakým záměrem Pavel používá 15. verš? Co znamená? (2Kor 2,14-16; Žd 2,1)Dnes je často zneužívané slovo „soudit“, co tím slovem Pavel myslí v kontextu Koloských? Jaký tam byl problém? ➢ Co znamená, že tyto záležitosti jsou pouhým „stínem budoucích věcí“ (verš 17)? (Žd 8,5; Žd 10,1) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak vypadá naše posvěcení, když jsme svlékli tělo hříchu? (prostor na svědectví) ➢ Uvědomujeme si naši dostatečnost v Kristu? Jsme v Kristu spokojeni a vděční? Když v Něm máme odpuštění hříchů, nový život, ale také vítězství nad Satanem a mocnostmi temnoty? (prostor na svědectví) ➢ Už se Vám někdy stalo, že Vás někdo soudil, posuzoval kvůli pokrmu, sobotě či jiným nepodstatným záležitostem? (prostor ke svědectví) Jak biblicky reagovat?
3. Závěr: Hrozby pro svobodu v Kristu (verše 18-23)
• Studium: • Charakterizujte falešné učitele a jednotlivé znaky vypište do tabulky: ➢ Jak mohou falešní učitelé připravit Koloské o „vítěznou cenu“ (verš 18)? (1Kor 3,8-15) ➢ Pavel zde naráží na libování v poníženosti, tvrdé kázni těla, což byly hlavní charakteristiky asketismu. Co však znamenal a v čem byl jeho problém? (verš 23) ➢ O jaké uctívání andělů se jedná? Jsou nějaké podobné formy v dnešní době? ➢ Jakým způsobem se nedrží hlavy? Co to potom způsobovalo? ➢ Proč se Pavel diví Koloským, že si dávají předpisovat? Co znamená, že zemřeli „s Kristem živlům světa“? ➢ O jaké „lidské příkazy a nauky“ (verš 20) se jednalo? (Tt 1,14-16) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? Aplikace: ➢ Jaká jsou nebezpečí pro naši svobodu, dostatečnost v Kristu v dnešní době? ➢ Vidíte nějaké formy těchto nebezpečí, které se vkrádají do našich společenství? (prostor ke svědectví) ➢ Jak si dávat pozor, abychom neupadli my nebo naše společenství do těchto nebezpečí, která nás mohou dostávat do mnoha nástrah a okrádat o svobodu v Kristu a odměnu? (Ef 4,11-16)
16. 3. 2025 Koloským 3, 1 - 11
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „Neboť jste zemřeli a váš život je ukryt s Kristem v Bohu. A když se ukáže Kristus, váš život, tehdy i vy se s ním ukážete ve slávě.” (Ko 3,3-4)
1. Úvod: Nastavme si správné priority (verše 1-4)
• Studium: ➢ Co znamená zemřít a vstát s Kristem? (Ř 6, 1-14) ➢ Co Pavel myslí tím „co je nahoře“ (verš 1)? (Mt 6,33) • Apoštol Pavel ukazuje, že Ježíš Kristus je sjednocen s životem věřícího člověka (1Kor 8,6; Ga 2,20). ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak budou naše životy vypadat, když se zaměříme na to, co je nahoře, a naopak když se zaměříme na to, co je na zemi? (Lk 12,34) ➢ Podle čeho si nastavujete priority ve vašem životě? Jak se to prakticky projevuje? • Zaslíbení ve 4. verši nás motivuje k tomu myslet na to, co je nahoře. „Milujte nebeské věci; studujte je; ať je vaše srdce zcela pohlceno jimi.
2. Slovo: Svlékněme toho starého „Adama“ (verše 5-9)
• Studium: ➢ Všimněte si, že verš pátý obsahuje slovo „tedy”. Jakou spojitost mají tyto verše s předchozími verši? ➢ Ve studované pasáži se nacházejí dva příkazy – umrtvěte tedy a odložte to všechno. Jak byste vysvětlili tyto příkazy? (Mt 5,29-30; Ef 4,20-22) ➢ Dále vidíme dva seznamy hříchů. Jak se tyto seznamy hříchů liší? • Vypište do tabulky, co máme umrtvit a co máme odložit:➢ Koho myslí Pavel označením „syny neposlušnosti” (verš 6), na které přichází Boží hněv? (Ef 2,2) ➢ Co znamená svléct starého člověka? ➢ Jaký důvod je uveden pro příkaz vzájemně si nelhat? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Co znamená svléct starého člověka? ➢ Jak účinně bojovat s hříchem? (prostor ke svědectví)
3. Závěr: Oblečme se do nového (verše 10-11)
• Studium: ➢ Co znamená obléct nového člověka, jenž se obnovuje? (Ef 4,23-24) • Pádem porušený Boží obraz v člověku se pravým poznáním Krista obnoví a obnovuje se do Kristovy podoby (Ko 1,15; Ko 2,3). ➢ Jakým způsobem se nový člověk obnovuje? ➢ Jak vysvětlíte „všechno a ve všem Kristus” (verš 11) v kontextu probírané pasáže? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak 11. verš zapadá do této pasáže? Jak to můžeme aplikovat v našem společenství? (Ga 3,28) ➢ Jak vyložíte „všechno a ve všem Kristus” (verš 11) v kontextu probírané pasáže?
23. 3. 2025 Koloským 3, 12 - 17
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „A nad to všechno mějte lásku, která je poutem dokonalosti.” (Ko 3,14)
1. Úvod: Oblečme se do nového (verš 12)
• Studium: ➢ Jak 12. verš zapadá do předchozí pasáže? ➢ Jak velkou motivací pro „oblékání” je oslovení „vyvolení Boží, svatí a milovaní” (verš 12)? • Vypište do tabulky, co si má křesťan obléct: • Některé z uvedených ctností jsou ovoce Ducha svatého. (Ga 5, 22-23). • V kralickém překladu je použit překlad „... oblectež se… v srdce…“ Nejde primárně o vnější proměnu (chování, řeč...), ale o proměnu srdce. ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak se ti daří „oblékání” ctností, které jsou uvedené ve 12. verši? (prostor ke svědectví) ➢ Která ctnost ti schází a měl bys v ní více růst? (prostor ke svědectví) • V Ježíši Kristu máme vše nové a nastává úplná proměna (2Kor 5,17).
2. Slovo: Vzájemné závazky Kristova těla (verše 13-15)
• Studium: ➢ Co znamená „snášejte se navzájem” (verš 13)? (Ř 12,5; 1Kor 12,12.22-25) ➢ Musí křesťan vždy odpustit? (Mt 5,12-15) • Boží odpuštění jako vzor odpuštění mezi námi (Ef 4,32). • Všechny duchovní vlastnosti, které Pavel vyjmenoval, jsou projevy pravé křesťanské lásky (1Kor 13). ➢ Proč je láska označována za dokonalé pouto jednoty? (Ef 4,1-4)➢ Co má Pavel na mysli pod pojmem „pokoj Kristův“ (verš 15)? (Ko 1,20) ➢ V čem je Kristův pokoj důležitý? ➢ Proč Pavel završuje tento úsek výzvou „a buďte vděční“ (verš 15)? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Shledáváme, že je pro nás těžké odpouštět druhým jejich provinění? Proč? (Mt 18, 18-35) (prostor ke svědectví) ➢ Jak můžeme vědět, že jednáme podle Boží vůle? • Kristův pokoj má být takovým rozhodčím v srdci i ve sboru. ➢ Může být fráze „mám v tom pokoj”, kterou někdy v církvi slyšíme, zavádějící? Proč? ➢ Když je v srdci Boží pokoj, objevuje se vděčnost. Jsme vděční? (prostor ke svědectví)
3. Závěr: Boží slovo v nás (verše 16-17)
• Studium: ➢ Jak v sobě můžeme nechat přebývat Kristovo slovo? Jak se to projeví? ➢ Kdo má učit a napomínat druhé? Proč? (Ko 1,28)➢ Co je o zpěvu zmíněno v 16. verši? (Ef 5, 18-20) - Všimněte si v těchto textech souvislosti mezi naplnění Duchem a naplnění Božím slovem. Projev je podobný. ➢ Na co by se mělo soustředit naše srdce, když zpíváme křesťanské písně? ➢ Jakou hlavní zásadu nacházíme ve verši 17? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jakou roli hraje Boží slovo ve našem životě, ve našem sboru? (Ž 119, 105) ➢ Sdílíte se Božím slovem takto záměrně s věřícími ve sboru? Jak se nám to daří? (prostor ke svědectví) ➢ Jak moc si připomínáme, abychom jednali a mluvili ve jménu Ježíše Krista? Ovlivňuje to nějak to, co děláme nebo mluvíme? (prostor ke svědectví)
30. 3. 2025 Koloským 3, 18 - 4, 6
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „Cokoli děláte, dělejte z duše jako Pánu, a ne lidem. Vždyť víte, že od Pána dostanete za odměnu dědictví. Pánu Kristu služte!” (Ko 3,23-24)
1. Úvod: Bohulibé rodinné vztahy (verše 18-21)
Studium: ➢ Co (ne)znamená, že se ženy mají „podřizovat svým mužům“ (verš 18)? (Ef 5,22-23) ➢ Co to znamená být poddaný nebo podřízený? Jaké to má praktické důsledky, když je jedna osoba podřízena druhé? ➢ Co v pasáži Ef 5,22-23 apoštol Pavel přidává? ➢ Srovnejte verš 19 a pasáž Ef 5,25-33. Jak mají muži milovat své ženy a co je cílem této jejich lásky? (Ef 5,25-33) ➢ V čem je důležitá role manžela v rodině a proč? ➢ Jakým způsobem mohou být muži „příkří“ (verš 19) vůči svým ženám? (1Pt 3,7) ➢ Jaké jsou praktické důvody poslušnosti dětí vůči rodičům? (Ef 6,1-3) Je toto nařízení časově omezeno? ➢ Co znamená nepopouzet děti k hněvu (verš 21)? (Ef 6,4) Jak mohou otcové negativně ovlivnit své děti, takže jsou malomyslné? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů?• Aplikace: • Rodina je v dnešní době pod palbou... Tyto verše nám dávají jasnou perspektivu toho, jak má rodina vypadat. ➢ Jak prakticky se má žena podřizovat svému muži a muž milovat svou ženu? (prostor ke svědectví) ➢ V čem (nebo jak) prokazujeme úctu svým rodičům, a naopak jak prokazujeme svou neúctu svým rodičům? ➢ Jak by měli otcové (rodiče) naopak pozvedat své děti?
2. Slovo: Chtějme se zalíbit Bohu, ne lidem (verše 22-4,1)
• Studium: ➢ Co říká Bible o otroctví? Jak se tyto verše mohou vztahovat na nás, když nejsme otroci? ➢ Jaké postoje a chování by měli mít zbožní služebníci (otroci, zaměstnanci) podle veršů 22-25? ➢ S jakým cílem měli otroci vykonávat svou práci? ➢ Ve verši 4,1 Pavel oslovuje pány otroků (zaměstnavatele, nadřízené). Jaké měli mít postoje k otrokům a jak s nimi měli jednat? Co je motivací pro takové jednání? (Ef 6,9) ➢ Jak zapadá 25. verš do kontextu probírané pasáže? (Ga 6,7) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Probírané verše dávají důraz na naše motivy. Zkoumáme své motivy? ➢ Je Kristus na prvním místě i ve vaší rodině, práci, službě? Jak se to projevuje? ➢ Jak můžeme pracovat pro Pána? Jakou práci bychom měli pro Pána dělat? (prostor ke svědectví) ➢ Jaké jsou vaše role v životě? Jak vypadají vaše vztahy? Jsou takové, jaké je chce Bůh mít podle tohoto oddílu?
3. Závěr: Co vychází z našich úst (verše 2-6)
• Studium: • Napište do tabulky, jaké charakteristiky má mít naše modlitba podle veršů 2-3? ➢ Pavel Koloské nabádá k modlitbám. Za co? ➢ Jaký závazek má Pavel k tajemství Kristovu? ➢ Koho Pavel má na mysli, když říká, aby Koloští žili moudře před těmi, kteří jsou vně? ➢ Kdo jsou lidé „vně“ (verš 5)? ➢ Jaká má být řeč Koloských, potažmo naše řeč podle 6. verše? ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Vykazuje se náš modlitební zápas charakteristikami ze druhého verše? Modlíme se pravidelně za ostatní? (prostor ke svědectví) ➢ Jak správně a moudře využíváme svůj čas? (prostor ke svědectví) ➢ Jak si dávat pozor na svůj jazyk? (Jk 3,1-12)
6. 4. 2025 Koloským 4, 7 - 18
Začněme biblickou hodinu vždy modlitbou, vyznávejme své hříchy a prosme Ducha svatého, aby otevíral naše srdce a aby Boží slovo padlo na úrodnou půdu.
Zlatý veršík k zapamatování „Pozdravuje vás Epafras, který je od vás, otrok Krista Ježíše; on za vás ustavičně zápasí na modlitbách, abyste byli postaveni zralí a úplní v celé vůli Boží.” (Ko 4,12)
1. Úvod: Společné nesení těžkostí (verše 7-9)
• Studium: ➢ Proč Pavel na konci tohoto listu používá pro nás „nepotřebné” pozdravy, instrukce? Čím to může být pro nás přínosné? • Vypište do tabulky osoby, které Pavel zmiňuje a také jakým způsobem je popisuje: ➢ Jak byste přiblížili Pavlovy zmínky o Tychikovi? Co se ještě můžeme dozvědět o něm z Bible? (Sk 20,4; Ef 6,21-23; Tt 3,12) ➢ Co znamená, že byl Tychikos nazván „spoluotrok v Pánu” (verš 7)? (verš 12a; Fp 1,1) ➢ Kdo byl Onezim? Jaký byl jeho příběh? (Fm 10-21) ➢ V jaké situaci se Pavel nacházel při psaní tohoto listu? (verš 18) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Když byl Pavel v těžkých časech, byl pro něho Tychikos velkým povzbuzením a mohl se na něho obrátit. Vzdal se svého pohodlí, byl sebeobětující, riskoval svůj život, aby mohl být potřebný pro Pavla. Máme takové bratry? Jsme jimi pro jiné? (prostor ke svědectví) • Z nevěrného otroka Onezima se stal díky Boží milosti Pavlův věrný a milovaný bratr.
2. Slovo: Ti, kteří stáli věrně (verše 10-14)
38 Citát o Epafrasovi „ve všech svých modlitbách, které byly četné a časté, nikdy nezapomněl na své drahé stádo v Kolosách, jehož byl pastorem, ale zápasil za ně s Bohem, dokonce až do agónie, jak to slovo znamená; zápasil s Pánem jako Jákob, a stejně jako on by ho nenechal odejít bez požehnání pro tuto církev; Byl ustavičný, neodbytný a vroucí v modlitbách za ně, a zvláště se za ně modlil.” (John Gill)
• Studium: ➢ Co ještě hovoří Bible o Aristarchovi? (Sk 19,29; Sk 27,2) • Jan, zvaný Marek, klopýtl ve službě Bohu, což mělo své důsledky (Sk 15,36-41), ale potom se díky Boží milosti vzchopil a sloužil dále věrně Pánu (2Tm 4,11). ➢ Jak se mohl někdo jmenovat „Ježíš” (verš 11)? Co to jméno znamená? ➢ Proč Pavel podotýká, že „oni jsou ze Židů moji jediní spolupracovníci” (verš 11)? ➢ Jakým způsobem Epafras usiloval Koloské a jiné postavit jako zralé v Kristu? (Ko 1,6-7) ➢ Potřeboval apoštol Pavel doktora? Jakým způsobem si Bůh Lukáše použil? • Démas byl jeden z Pavlových spolupracovníků (Fm 24), jenomže později si více zamiloval svět a odešel od Pavla (2Tm 4,9-10). ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jaké povzbuzení a varování přináší příklad Jana, zvaného Marek, a Démase? ➢ Uvědomujeme si, že ostatní bratři v Kristu jsou našimi spolupracovníky pro Boží království? Jak to má měnit náš postoj vůči nim? ➢ Epafrasovi šlo o stejný cíl jako Pavlovi, a to postavit druhé jako dokonalé, zralé v Kristu (Ko 1,28). Jak moc zápasíme v modlitbách a zažíváme namáhavou práci, aby se druzí postavili v dokonalosti, zralosti v Kristu? (prostor ke svědectví) • O některých spoluslužebnících víme pouze to, že byli po boku Pavla. Mnohé však ani neznáme, ale Bůh nezapomíná a každého odmění podle jeho námahy (1Kor 3,8-15).
3. Závěr: Pavlovy pokyny a pozdravy (verše 15-18)
• Studium: ➢ Pavel chtěl, aby tento dopis byl přečten v Laodiceji (verš 16), jelikož se i tam dostávala podobná falešná učení jako ke Koloským. Co mimo jiné víme z jiných místech v Bibli o sboru v Laodiceji? (Zj 3,14-22) ➢ Proč se prvotní křesťané scházeli po domech (Ř 16,5; 1Kor 16,19) a ne v církevních budovách? ➢ Kdo byl Archipp? (Fm 2) Za jakým záměrem mu toto Pavel hovoří? (2Tm 4,5) ➢ Proč Pavel na konci tohoto listu připomíná svá pouta, aby na ně Koloští pamatovali? (Fp 1,13-14; 2Tm 2,8-9; Žd 13,3) ➢ Co si z toho dle textu máme vzít do našich životů? • Aplikace: ➢ Jak si hledíme služby, kterou jsme od Pána přijali, a jak ji plníme? ➢ Známe jiné bratry nebo sestry, kteří měli kvůli víře v Ježíše Krista pouta nebo nějaké formy těžkostí? Jak tyto příklady ovlivnily Váš život? (prostor ke svědectví) ➢ Jak studium listu Koloským ovlivnilo náš život? Co jste si odnesli z tohoto listu?